februari 15, 2021 Thijme van Brakel

SEO tips 2021: De complete gids

SEO, je kan er niet omheen. Vooral wanneer je op lange termijn een toppositie wilt krijgen. Om op lange termijn goede posities te veroveren in Google is het belangrijk om de juiste SEO strategie te volgen. Zoals we gewend zijn van Google, blijven er continu nieuwe factoren bijkomen die invloed hebben op de rankings. Wij hebben voor jou een aantal SEO tips voor 2021 opgesteld die je kunnen helpen bij het uitvoeren van SEO.

 

Core Web Vitals

In mei kwam Google met een nieuwe update genaamd Core Web Vitals. Het gaat hier om de gebruikerservaring van websitebezoekers. Men verwacht dat Core Web Vitals in 2021 invloed zullen hebben op de SEO rankings en dat een website aan bepaalde kwaliteitseisen moet voldoen.

 

Wat zijn Core Web Vitals?

Google blijft zich focussen op gebruikservaring. Maar hoe meet Google deze gebruikerservarings? Er worden al een aantal factoren meegenomen in de gebruikerervaring, namelijk mobielvriendelijkheid, websitebeveiliging (HTTPs) en of er opdringerige pop-ups of meldingen worden vertoond op de website. Bij de Core Web Vitals van 2021 zijn er drie nieuwe meetwaarden bijgekomen waaronder:

  • LCP (Largest Contentful Paint);
  • FID (First Input Delay);
  • CLS (Cumulative Layout Shift);

Om je een beter beeld te geven van wat hier nou precies staat, hebben we ze hieronder toegelicht.

 

LCP (Largest Contentful Paint)

De LCP geeft aan hoe snel de website laadt. Beter gezegd, hoe lang duur het voordat alle content op jouw website zichtbaar is voor de bezoeker? Denk daarbij aan zichtbare afbeeldingen en teksten. Google geeft aan dat een goede LCP maximaal 2,5 seconden laadtijd is.

 

SEO tips 2021

 

FID (First Input Delay)

De tweede meetwaarde is FID (First Input Delay). Hierbij wordt er specifiek gekeken naar de interactie tussen de bezoeker en de pagina. Op dit te verduidelijken meet de FID de interactie van de gebruiker op de pagina. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld op een button of link klikt, wordt er gemeten hoe de daarop website reageert. Hoe langer het duurt voordat er interactie is, hoe meer frustratie dit opwekt bij bezoekers.

 

SEO tips 2021

 

CLS (Cumulative Layout Shift)

Het laatste begrip gaat om de visuele stabiliteit van de website. Wanneer de website laadt kan het zijn dat elementen zoals content op het scherm verschuiven. Om de gebruikvriendelijkheid op de website te behouden wil je dus voorkomen dat teksten verspringen tijdens het laden. Hoe minder er op je website verschuift, des beter je CLS-score.

 

SEO tips 2021

 

Optimaliseren van Core Web Vitals

Zelf aan de slag met Core Web Vitals? Met behulp van PageSpeed Insights kun je de score van jouw website meten. Samen met je web developer kun je aan de slag gaan met het optimaliseren van je Core Web Vitals.

 

Google Passage Ranking

Google heeft aangekondigd dat ze niet langer alleen pagina’s indexeren, maar nu ook passages op een pagina. Dit wordt ook wel Google Passage Indexing genoemd. Om specifieke zoekopdrachten beter te beantwoorden komt Google met een nieuwe technologie om relevante informatie op een pagina beter te begrijpen.

Omdat antwoorden van enkele vragen vaak dieper in de pagina zitten, is dit voor een bezoeker lastig te vinden. Naar verwachting zal deze wijziging invloed hebben op ongeveer 7% van de zoekopdrachten.

 

seo tips 2021

 

Optimaliseren voor Featured Snippet

De Featured Snippet, ook wel position zero genoemd, zijn speciale zoekresultaten in Google. In 2020 speelde de Featured Snippet al een grote rol, maar naar verwaching zullen deze nog vaker worden getoond. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content getoond wordt al Featured Snippet in Google? Dat leggen we je graag uit.

 

Vind Featured Snippet mogelijkheden

De eerste stap is het doen van een zoekwoordenonderzoek. Wij adviseren om op zoek te gaan naar zoekwoorden waarvoor je al een positie hebt bemachtigd. Het liefst zo hoog mogelijk. Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat 99,58% van alle Featured Snippets, pagina’s zijn die een positie hebben op de eerste pagina. Daarnaast is het van belang om te kijken of er al een Featured Snippet is voor het zoekwoord. Sta je niet op de eerste pagina? Dan is de kans vrij klein dat je als Featured Snippet wordt vertoond.

 

Snippet Bait

Featured Snippets vallen goed op in de zoekresultaten omdat ze een andere stijl hebben dan de rest van de zoekresultaten. In deze Featured Snippet wordt een stukje content uit een bepaalde pagina gepresenteerd. Dat stukje content is ongeveer 40 á 60 woorden lang. Dit wordt ook wel snippet bait genoemd.

 

 

SEO tips 2021

 

Domein Autoriteit 2.0

De Domain Authority van je website, het blijft belangrijk. Maar het draait niet alleen maar om links. Google heeft aangekondigd dat ze de Domain Authority van je website bepalen op basis van van Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Ook wel bekend als E-A-T. Het E-A-T principe is voor Google belangrijk om de kwaliteit van websites te meten.

 

Expertise

Naast dat het belangrijk is dat er goede inhoudelijke stukken worden geschreven, kijkt Google ook naar de persoon die het stuk heeft geschreven. Het is dus van belang dat de schrijver als expert gezien wordt door Google. Wanneer het over een bepaald ondewerp gaat is vakjargon gewenst. Vakjargon toont aan dat de schrijver een bepaalde expertise heeft. Ook is het belangrijk dat je als auteur genoemd wordt op veel andere betrouwbare websites. Wel is het van belang dat je geciteerd wordt bij een bepaalde onderwerp. Zo kan Google zien wat de expertise is van de schrijver.

 

SEO tips 2021

 

Authoritativeness

Om de autoriteit van websites te bepalen zijn links enorm belangrijk. Het gaat hier om te kwaliteit van het linkprofiel. Hoe gezonder het linkprofiel, des te beter. Zorg er dus voor dat je hoogwaardige content produceerd met relevante backlinks.

 

Trustworthiness

Als het gaat om de betrouwbaarheid van de website zijn zaken als het hebben van een SSL certificaat belangrijk. Daarnaast is het hebben van contactgegevens en reviews goed om bij te dragen aan de betrouwbaarheid. Ook hier kijkt Google naar het linkprofiel. Zorg er dus voor dat je links genereert van websites die een hoge betrouwbaarheid hebben.

 

Video blijft stijgen

Video blijft enorm bleangrijke content door de toegankelijkheid van platformen als YouTube, Instagram en Tik Tok. Men verwacht dat video content in 2021 alleen maar zal toenemen. Video is de ideale manier om bezoekers in korte tijd aan te spreken aangezien er een korte aandachtsboog is.

Om video’s beter vindbaar te maken kun je video’s optimaliseren voor SEO. Denk daarbij aan het toevoegen van een titel met het zoekwoord erin, het toevoegen van een omschrijving en het slim gebruik maken van tags. Je kunt nog verder gaan door een transcript aan je video toe te voegen. Op manier zorg je ervoor dat Google beter kan begrijpen waar de video over gaat.

 

SEO tips 2021

 

Houd rekening met de zoekintentie

Google wordt steeds beter in het weergeven van resultaten die exact passen bij de zoekintentie. Content die niet overeenkomt met met de zoekintentie zal dus niet scoren. Belangrijk dus om erachter te komen wat de zoekintentie is achter een een zoekwoord. Is de bezoeker opzoek naar informatie? Of heeft deze bezoeker de intentie om iets te kopen? Dit zijn belangrijke vragen die je jezel moet stellen bij het schrijven van content. Doe je vooraf je onderzoek door te zoeken in Google en te kijken welke resultaten hoog socren. Optimaliseer dus vooral voor de zoekintentie van de bezoeker.

 

Meer over SEO?

Wil je meer dan alleen SEO tips? Onze SEO specialisten denken proactief mee over nieuwe kansen die passen bij jouw onderneming. SEO uitbesteden bij dé SEO specialist in Nijmegen? Wij hebben met veel plezier eerdere klanten geholpen bij het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Stuur ons een berichtje of bel ons direct via 024 – 23 40 204