april 11, 2021 Thijme van Brakel

SEMrush: wat is het en wat kun je ermee?

SEMrush is een van de bekendste betaalde SEO tools van het moment. Met de software van SEMrush is het mogelijk om inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Denk daarbij aan informatie over je organische posities in Google, linkbuilding en advertenties. Met deze tool kun je in principe elke website analyseren en dus ook die van je concurrenten. Kortom SEMrush geeft je enorm veel relevante data en handvatten om optimalisaties door te voeren op je website. Welke opties SEMrush jou allemaal kan bieden voor SEO leggen we je graag uit.

Wat biedt SEMrush?

SEMrush is een uitgebreide tool die ontzettend veel functionaliteiten heeft als gaat om website prestaties. Zelf zijn we erg fan van deze tool als het gaat om belangrijke data van je website. In dit artikel leggen we de focus voornamelijk op SEO. SEMrush biedt de mogelijkheid om inzicht te krijgen in de volgende prestaties:

  • SEO
  • Advertising
  • Social media
  • Content marketing
  • Competitive research

SEMrush en SEO

SEO gaat voornamelijk over drie pijlers waaronder techniek, content en autoriteit. We vertellen je graag hoe SEMrush jou inzicht kan geven in deze drie belangrijkste factoren.

Techniek

We beginnen met techniek aangezien dit het fundament is van jouw website. Om de techniek van je website onder de loep te nemen kun je gebruik maken van de Site Audit. Deze functionaliteit scant je website en geeft je inzicht in mogelijke technische problemen. Het voordeel van deze functie is dat SEMrush informatie geeft hoe je de problemen kunt oplossen. Dit maakt het makkelijker om jouw website technisch te optimaliseren. Zo te zien hebben wij nog wat werk te verichten.

 

Wat is semrush

 

Content

SEMrush heeft een aantal handige functies op de content van je website te analyseren. Zo is het mogelijk om door middel van Position Tracking in de gaten te houden op welke zoekwoorden je scoort. Daarnaast kun je zien wat het effect van deze zoekwoorden is op het organisch verkeer naar je website.

 

Wat is SEMrush

Wil je een zoekwoordenonderzoek doen? Dan biedt SEMrush jou de handvatten om uitgebreid onderzoek te doen naar interessante zoekwoorden. Hiervoor heeft SEMrush de volgende opties:

  • Keyword Overview
  • Keyword Magic Tool
  • Keyword Difficulty
  • Organic Traffic Insights

Deze functionaliteiten geven je inzicht in het zoekvolume, concurrentie en andere zoekwoordcombinaties. Op basis van deze informatie kun je bepalen of het interessant is om op bepaalde keywords te gaan ranken.

 

Wat is semrush

 

Autoriteit

Autoriteit gaat over het verkrijgen van relevante en waardevolle backlinks van andere websites naar jou website. Het genereren van die backlinks noemen we linkbuilding. De Backlink Audit van SEMrush helpt je een beter beeld te krijgen van het linkprofiel van jouw website. Zo kun je zien hoeveel backlinks erbij zijn gekomen of hoeveel je er hebt verloren.

Daarnaast geeft deze functionaliteit jou de mogelijkheid om broken links te analyseren, de kwaliteit in te zien en het type backlink in te bekijken. Enorm handig om jouw de autoriteit van je website naar een hoger niveau te tillen!

On-page SEO Checker

De On-page SEO Checker helpt je bij het verkrijgen van nieuwe ideeën. Op basis van jouw website check laat deze functionaliteit een aantal aanbevelingen zien. Je kunt dus verschillende factoren optimaliseren om een beter positie te verkrijgen in Google. Denk daarbij aan het verbeteren van de techniek, het optmaliseren van content door nieuwe keywords toe te voegen of het verbeteren van je backlinks.

 

SEMrush

 

Competitive research

De Competitive Research functionaliteit gaat vanzelfsprekend over het analyseren van jouw concurrenten. Door het domein van jouw concurrent in te voeren bij Domain Overview krijg je beschikking over waardevolle SEO informatie van de concurrent. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel verkeer een concurrent heeft gegenereerd in een bepaale periode, op welke zoekwoorden zij scoren en welke backlinks ze hebben. Verder is er nog allerlei andere informatie beschikbaar van je concurrent om die helpt bij het analyseren van je concurrentie en hier als organisatie van te leren.

SEMrush: de kosten

De laatste maar ook zeer belangrijke vraag.. Wat zijn de kosten van SEMrush? Dat verschilt per situatie. De kosten van SEMrush variëren tussen de $119 en $449 dollar per maand. Afhankelijk van jou situatie kun je kiezen voor het pakket dat het beste bij jouw onderneming past. Ben je zelfstandig ondernemer of heb je een aantal mensen in dienst en is je website niet je core business? Dan adviseren wij het plan ‘Pro’.

Is de website groot belang binnen jullie organisatie en is het noodzakelijk om hier regelmatig gebruik van te maken? Dan is het ‘Guru’ plan de beste keuze. Mocht je nog verder willen gaan, dan kun je ook kiezen voor het ‘Business’ plan. Dit kan bijvoorbeeld interessant zijn voor een online marketing bureau met een aantal mensen in dienst. Je kunt er ook voor kiezen om eerst even een gratis proefperiode aan te vragen om te kijken of deze tool iets voor jou is.

 

Wat is SEMrush

 

Conclusie: SEMrush iets voor jou?

Zoals wij al eerder aangaven zijn wij overtuigd van functionaliteiten van SEMrush. Binnen deze tool zijn er enorm veel mogelijkheden die kunnen bijdragen aan de online groei van je onderneming. We kunnen begrijpen dat het even tijd nodig heeft om de kneepjes van SEmrush te leren. Mocht je hier vragen over hebben, dan maken we graag kennis om je meer over SEMrush te vertellen. Hiervoor kun je ons een berichtje sturen of direct bellen naar 024 – 23 40 204.