Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?

Zoekmachine geoptimaliseerde teksten begint bij een zoekwoorden onderzoek. Dit is het startpunt om te bepalen welke zoekwoorden belangrijk zijn bij het creëren van content voor je bezoekers. Veel ondernemers komen met de vraag: hoe doe je zoekwoorden onderzoek? Waar begin je en waar houd je rekening mee? Wij vertellen je graag hoe je zoekwoorden onderzoek doet voor goed vindbare content die aansluit bij de zoekintentie van je bezoeker.

Wat zijn zoekwoorden?

Om met SEO aan de slag te gaan is het van belang om erachter te komen wat zoekwoorden zijn. Wij als online marketing bureau uit Nijmegen leggen je dat graag uit. Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, zijn bepaalde woorden of combinaties van woorden waar mensen op zoeken in de zoekmachines. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen longtail keyword en shorttail keywords. Longtail keyword is een ander woord voor breed zoekwoord. Dit zijn trefwoordzinnen met drie of meer woorden. Bij shorttail keywords spreken we over één woord.

Google presenteert relevante zoekresultaten op basis van de zoekopdrachten die worden ingevoerd. Wanneer een pagina de meest waardevolle en relevante content heeft voor een bepaalde zoekopdracht, zal deze worden vertoond. Het gebruik van zoekwoorden heeft dus invloed op jouw positie in Google. Daarbij is het belangrijk dat je weet wat de zoekintentie van je doelgroep is en welke zoekwoorden je daarvoor gebruikt.

Belangrijke zoekwoorden bepalen

Het bepalen van de juiste zoekwoorden is enorm belangrijk voor de vindbaarheid. Maar hoe kun je de juiste SEO zoekwoorden bepalen? Allereerst is het verstandig om je af te vragen welke doelgroep je wilt aanspreken. Dit is de basis van je zoekwoorden onderzoek. Bedenk welke zoekwoorden belangrijk zijn om je doelgroep van behoefte te voorzien. Begin met brainstormen en denk logisch na over welke woorden raakvlakken hebben met jouw aanbod.

Ben je gespecialiseerd in schadeherstel, gebruik dan woorden als ‘gevelschadeherstel’ of ‘aluminium herstellen’. Maak vervolgens een lijst met de belangrijkste zoekwoorden die zowel aansluiten bij de zoekintentie van de bezoeker en het product of dienst dat je aanbied. Het zoekwoorden onderzoek valt en staat met het bepalen van de juiste zoekwoorden. Een SEO specialist kan je helpen bij de juiste SEO zoekwoorden bepalen en het uitvoeren van een zoekwoorden analyse.

Longtail zoekwoorden vinden

Zoals eerder beschreven zijn er verschillen tussen shorttail en longtail keyword. Bij short-tail keywords is het zoekvolume over het algemeen hoger dan bij long-tail keywords. Bij long-tail keywords ligt dit volume lager. Een Long-tail keyword, oftewel breed zoekwoord heeft meer woorden en is daarom specifieker. Hoe specifieker een breed zoekwoord, des te groter de kans is dat dit  aansluit bij de zoekintentie van de bezoeker. Wij raden daarom ook vooral aan om de focus te leggen op een breed zoekwoord bij een zoekwoorden onderzoek. Maar hoe kun je deze longtail zoekwoorden vinden? Wij leggen je graag uit je hoe je longtail zoekwoorden kunt vinden.

Bekijk Google suggesties en gerelateerde zoekopdrachten

Om erachter te komen waar je doelgroep op zoekt ga je op onderzoek uit. Google Suggest leent zich uitstekend voor het achterhalen van zoekwoord suggesties. Door in Google de zoekterm in te vullen krijg je een aantal suggesties. Het voordeel is dat Google een breed zoekterm vertoond, waardoor je longtail zoekwoorden kunt vinden. Zorg ervoor dat je dit in de incognito modus doet, om te voorkomen dat Google op basis van jouw eerdere zoekopdrachten suggesties geeft.

Hoe doe je zoekwoordenonderzoek?

 

Een andere manier om erachter te komen waar je doelgroep op zoekt, zijn de gerelateerde zoekopdrachten van Google. Deze gerelateerde zoekopdrachten staan onderaan de zoekresultaten van Google.

longtail zoekwoorden vinden

 

Handige tools voor zoekwoorden onderzoek

Er zijn diverse tools die je kunnen helpen bij een zoekwoorden onderzoek. Het is afhankelijk in hoeverre je de zelf tools wilt inzetten voor een zoekwoorden onderzoek. Veel ondernemers kiezen voor SEO uitbesteden en dit door een specialist te doen. Mocht je zelf onderzoek uit willen voeren met de verschillende tools, dan hebben we een aantal handige tools uitgelicht die bijdragen aan je zoekwoorden onderzoek.

Google Trends

Google heeft een tool ontwikkeld waarbij je de populariteit van onderwerpen of specifieke zoektermen kunt analyseren. Het voordeel van Google Trends is dat het direct verbonden staat met de software van Google en dat je in een overzicht kunt zien welke onderwerpen of sub onderwerpen populair zijn in een bepaalde periode.

seo zoekwoorden bepalen

 

Ubersuggest

Een zeer uitgebreide tool voor een zoekwoorden onderzoek is Ubersuggest. Met deze (gratis) tool van Neil Patel kun je het zoekwoord volume checken, gerelateerde zoekopdrachten vinden en informatie verschaffen over concurrentie op een zoekwoord. Naast het zoekwoord volume checken is het mogelijk om concurrenten te analyseren en zien op welke zoekwoorden zij scoren. Verder kun je een website audit doen om fouten te ontdekken.

zoekwoord volume checken

 

Google Ads Keyword Planner

Naast dat de Keyword Planner van Google primair bedoeld is voor SEA, leent het zich prima voor SEO. Met deze tool kun je inspiratie opdoen en het zoekwoord volume checken. Dit zorgt ervoor dat je meer inzicht krijgt in de zoekintentie van jee doelgroep. Om gebruik te maken van van de Keyword Planner heb je een Google Ads account nodig.

breed zoekwoord

 

SEMrush

Eén van de meeste bekende tools voor een zoekwoorden onderzoek is SEMrush. SEMrush biedt enorm veel mogelijkheden op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Er is een gratis versie die kan worden gebruikt, maar dan zijn de functionaliteiten beperkt. Met deze geavanceerde tool kun je een uitgebreid overzicht maken van je zoekmachine prestaties. De tool biedt diverse mogelijkheden waaronder:

  • Inzicht in organische zoekwoorden
  • Uitgebreide concurrentieanalyse
  • Analyses voor website fouten
  • Backlink analyses
  • Onpage SEO audits

hoe doe ik zoekwoorden onderzoek

 

Hulp nodig bij je zoekwoorden onderzoek?

Om de vindbaarheid van je website te verbeteren is SEO essentieel. Een belangrijk element is de juiste SEO zoekwoorden bepalen. Bij Coo Digital zijn we gespecialiseerd om in het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Zo’n zoekwoorden onderzoek bepaald de strategie voor de content op je website en is onmisbaar voor het verkrijgen van een hogere positie in Google. Wil jij een sterk zoekwoorden onderzoek die jouw online vindbaarheid naar een hoger niveau tilt? Wij staan klaar om je te helpen. Stuur ons een berichtje of neem direct contact op via 024 – 23 40 204.

Deel deze Coo Digital blog op social media

Meld je aan voor meer nieuws

Ontvang handige online marketing tips

Gerelateerde artikelen en onderwerpen

Jouw merk laten groeien?

Stuur ons een berichtje en blijf op de hoogte

online marketing bureau nijmegen