februari 23, 2021 Thijme van Brakel

8 manieren om je website te optimaliseren

Jouw website optimaliseren en klaarstomen voor een goede positie in Google? Om op de eerste pagina te komen is een sterke basis nodig. We nemen je mee in een aantal tips die je eenvoudig kunt uitvoeren op je website. 

Zorg voor een goede structuur

Om grote stappen te maken met je SEO en hoger te komen in Google is een goed structuur van essentieel belang. Naast dat een goede structuur bijdraagt aan de vindbaarheid van je website geef je bezoekers een beter overzicht. Zo kunnen bezoekers beter door je website navigeren wat de gebruikerservaring verhoogt. Een structuur zorgt ervoor dat Google de website beter kan crawlen. Hoe beter de structuur, des te makkelijker Google jouw pagina’s mee kan nemen in de zoekresultaten.

Om te voorkomen dat bezoekers niet goed door de website kunnen navigeren is een duidelijke structuur van belang. Maar wat is een goede website structuur? Structuur kan per website of webshop verschillend zijn. Afhankelijk van het doel moet je kijken wat de ideale structuur is. Vaak moet een goede websitestructuur voldoen aan de volgende aspecten:

  • Pagina waarde delen door ze met elkaar te linken
  • Zorg dat alle pagina’s met elkaar verbonden zijn
  • Logische en duidelijke URL structuur
  • Bezoeker moeten eenvoudig kunnen navigeren
  • Zorg dat belangrijke pagina’s met maximaal drie kliks te bereiken zijn

Verbeter de gebruikerservaring van je website

De gebruiksvriendelijkheid van je website is enorm belangrijk om bezoekers een goede gebruikerservaring te geven. Ook Google houdt rekening met de User Experience van je website. Zorg ervoor dat je website simpel blijft en dat de bezoeker makkelijk kan navigeren door de website. Daarnaast wil je afleiding zoveel mogelijk vermijden. Hoe meer keuzemogelijkheden je de bezoeker biedt, des te kleiner de kans dat een bezoeker een keuze kan maken.

Om de gebruikerservaring te verbeteren moet je denken aan het toevoegen van duidelijke knoppen en hyperlinks, een leesbaar letterype en witruimte op de pagina’s. Google heeft aangekondigd meer te kijken naar de Core Web Vitals van de website. Dit kun je zelf testen bij PageSpeed Insights. Zorg ervoor dat dit zoveel mogelijk is geoptimaliseerd om de gebruikerservaring voor bezoekers te verhogen. Je website optimaliseren doe je uiteindelijk voor je bezoekers.

Houd rekening met de zoekintentie van je bezoekers

Is jouw bezoeker op zoek naar informatie? Of heeft deze al de intentie om een aankoop te doen. Dit zijn belangrijke vragen om te stellen voordat je aan de slag gaat met het plaatsen van content op je website. Naast dat je bezoekers naar je website wilt trekken is het belangrijk om te weten wat de interesse is van de bezoeker. Wanneer een bezoeker op je website belandt met een bepaalde intentie wil je dat je pagina daar uiteraard op aansluit. Je kijkt dus niet alleen naar de zoekwoorden van je website, maar ook naar de informatie waar een bezoeker mogelijk naar op zoek is. Wanneer je alle zoekintenties in kaart hebt gebracht is het zaak om hier je contentstrategie op te laten aansluiten. Zo weet op welke manier je een tekst moet schrijven die aansluit bij het zoekwoord en de intentie van de bezoeker. Wanneer je kiest voor SEO uitbesteden kan een specialist de juiste contentstrategie opzetten voor jouw onderneming.

Zorg voor unieke en waardevolle content

Er wordt enorm veel content geproduceerd op het internet. Dit maakt het steeds moeilijk om je daarmee te onderscheiden. En dat wordt alleen maar meer. Om goede posities te krijgen en je lezers te blijven overtuigen is het ontzettend belangrijk om unieke en waardevolle content te maken. Het moet namelijk iets toevoegen aan het hedendaagse internet. Maar hoe kom je aan de juiste content? Wij raden aan om relevante content te maken die past bij jouw vakgebied. Om meer onder de aandacht te komen met je content kun je gebruik maken van afbeelding en video’s. Deze vormen van content spreken bezoekers meer aan. Als laatste raden wij aan om de content te promoten via kanalen zoals social media.

Optimaliseer de techniek van je website

De techniek is de ruggengraat van je website. Het verbeteren van de technische aspecten zorgt er daarnaast voor dat je website een betere positie krijgt in Google. Toch is technische SEO is niet voor iedereen een makkelijk project. We geven graag een aantal tips die je als beginner eenvoudig kunt toepassen om de fundamenten van je website te leggen. Wanneer je aan de slag gaat met de technische optimalisatie van je website moet je rekening houden met:

  • 404 not found: check of je website errors heeft. Dit zijn pagina’s die niet meer bestaan. 404 errors zijn op te lossen je via een 301 redirect. Hiermee laat je de 404 page verwijzen naar een vervangende pagina. Je kunt 404 error pagina’s controleren in Google Search Console.
  • Indexering: controleer of je website goed is geïndexeerd door Google. Ook dit kun je controleren in Google Search Console. Om Google te informeren over de structuur van je website kun XML sitemap indienen.
  • Broken links: verwijder of vervang niet werkende links op je website. Je kunt gebroken links vinden door gebruik te maken van tools als SEMrush.
  • Schone code: zorg voor een schone website code. Dit zorgt ervoor dat de inhoud van je website beter kan geïndexeerd. Pas dus op met het gebruik van plugins overbodige HTML code.

Maak gebruik van rich snippets

Wil je opvallen in Google? Maak dan gebruik van rich snippets. Dit zijn uitgelichte stukken content van een pagina die in één oogopslag te zien zijn de in de Google zoekresulaten. Dit wordt ook wel position zero genoemd omdat rich snippets veel kliks van de positie één stelen. Het toevoegen van deze rich snippet kan door middel van structured data. Hiermee geef je aan bij Google waar het stukje content over gaat. Er zijn verschillende soorten rich snippets waaronder:

  • Reviews
  • Producten
  • Recepten
  • Evenementen
  • Rich cards

Linkbuilding

Bij de website optimaliseren hoort uiteraard linkbulding. Het genereren van links is en zal een van de belangrijkste factor zijn voor het creëren van een betere vindbaarheid. Google wordt steeds beter in het analyseren van links. Zo kunnen ze achterhalen wanneer een link spam bevat en of de kwaliteit goed is. Om een gezond linkprofiel te creëren is het dus belangrijk om relevante en waardevolle links te genereren van websites met een degelijke autoriteit. Hoe meer relevante en waardevolle links die naar jouw website verwijzen, des te hoger de autoriteit wordt van je website. Wanneer je aan de slag gaat met linkbuilding aan de slag gaat, denk er dan ook aan om de juiste ankertekst te gebruiken bij het plaatsen van een link. Op die manier kan Google beter begrijpen om welk onderwerp het gaat.

Conversie optimalisatie

Nu je website goed gevonden wordt in Google wil je natuurlijk dat je bezoekers ook iets opleveren. Om meer rendement op de website te krijgen is conversie optimalisatie van belang. Dit is het zo instellen van je website om de kans op actie te verhogen. Denk daarbij aan het doen van een aankoop, aanvraag, aanmelding of download. Deze acties leveren uiteindelijk iets op voor jouw organisatie. Om de conversies op je website verhogen is het belangrijk om te testen en analyseren. Dit doe je door gebruik te maken van A/B Testing, multivariate testing, mouse tracking en eye tracking. Op die manier kun je continu blijven optimaliseren om meer waarde uit je bezoekers te halen.

Hulp nodig bij jouw website optimaliseren?

Jouw website optimaliseren op advies van ons online marketing bureau uit Nijmegen? Wij denken proactief mee over nieuwe kansen die passen bij jouw onderneming. Wij hebben met veel plezier eerdere klanten geholpen bij het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen met onze SEO in Nijmegen? Stuur ons een berichtje of bel ons direct via 024 – 23 40 204.