mei 9, 2020 Thijme van Brakel

SEO tips 2020: checklist met tricks en trends

Website verbeteren door middel van SEO tips 2020? Het gebruik van SEO wordt steeds belangrijker voor bedrijven. Tegenwoordig is SEO onmisbaar voor een bedrijf dat vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. SEO wordt door velen onderschat. Waar steeds meer bedrijven aan advertenties hun budget uitgeven, hoef je bij SEO niet te betalen voor een klik naar je website. Bovendien worden advertenties alsmaar duurder. Door in te zetten op SEO ben je niet afhankelijk van advertenties en draagt het op de lange termijn bij aan je vindbaarheid. Website verbeteren door middel van SEO tips? Als je in 2020 hoog wil scoren in de zoekmachines, zijn dit de ultieme SEO-tips.

 

SEO in 2020

Het voordeel van hedendaagse SEO is dat algoritmes steeds sneller en beter kunnen denken. SEO is altijd in beweging, daarom is er geen methode waarvan de contouren altijd vastliggen om vindbaar te worden. Er is geen vaste strategie die altijd effectief is. Je moet er daarom rekening mee houden dat jij je strategie moet aanpassen, omdat Google steeds slimmer wordt en veranderingen plaatsvinden binnen het algoritme.

Met onze expertise van SEO in Nijmegen helpen wij jou met deze SEO tips uit 2020 en zetten we een aantal belangrijke punten op een rijtje. Zo kun je met deze updates snel aan de slag met je website! Om die reden raden wij SEO uitbesteden aan om het maximale resultaat te behalen.

Kwalitatieve content

De content van je website moet kwaliteit hebben. Het is belangrijk dat jouw content aansluit op de vraag van een bezoeker. Zorg er daarom voor dat je goed kijkt naar waar bezoekers naar vragen. Bij het beantwoorden van vragen zorg je ervoor dat jouw expertise naar voren komt in de content. Met gebruik van verschillende tools als Ubersuggest en Ahrefs kun je opzoek gaan naar waar jou doelgroep opzoek naar is.

Creëer content die iets nieuws onder de aandacht brengt en zorg ervoor dat je de diepte in gaat. Zorg er bij het maken van content dat je een specifiek doel voor ogen hebt, met een bepaalde functie. Maak een duidelijk onderscheid tussen het type content. Over het algemeen zijn er 3 types content: basiscontent, campagnecontent en topcontent. Bij kwalitatieve content gaat het voornamelijk om basiscontent.

Autoriteit

Naast kwaliteit kijkt Google ook naar de populariteit en autoriteit van een website. Dit wordt bepaald door het aantal links dat naar een webpagina verwijst, ook wel backlinks genoemd. Hoe belangrijker of relevanter de link, hoe zwaarder deze meetelt in de PageRank. Om inzicht te krijgen in de populariteit en autoriteit van je website kun je gebruik maken van de MOZ Toolbar. Met deze toolbar kun je in één oogopslag zien hoe geoptimaliseerd en populair een website is.

Belangrijk voor je PageRank is dat er een samenhang is tussen de pagina’s op je website. Maak een spinnenweb van pagina’s door ze aan elkaar te verbinden en zorg voor verwijzingen binnen je website door middel van links. Links geven waarde door in de vorm van link juice. Dit is het lekken van links van de ene pagina naar de andere. Zorg ervoor dat de links gevolgd worden door Google. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen follow en no follow. Bij follow mag Google op de link klikken en deze indexeren. No follow geeft aan dat Google de link niet mag volgen en de achterliggende pagina dus ook niet mag indexeren.

 

SEO tips 2020

Websitesnelheid

De laadtijd van je website is een belangrijk onderdeel voor de gebruikerservaring op je website. De voornaamste reden waarom bezoekers afhaken op een website is de laadtijd van je pagina. Een website met een laadtijd van 3 seconden of langer laat bezoekers afhaken. Zorg ervoor dat je pagina’s niet te langzaam laden. Zou houdt je bezoekers op je website en verlaag je de bounce rate. Optimaliseer je websitesnelheid door de inzet van caching en het comprimeren van afbeeldingen. Werk je in WordPress? Wees voorzichtig met het installeren van het aantal plugins.

SEO tips 2020

Featured snippets

Featured snippets geven informatie en inhoud over een zoekopdracht binnen de zoekresultaten. Dit zijn antwoorden op vragen die in de zoekmachine van Google worden gesteld. De featured snippets worden bovenaan weergegeven in een samenvattende tekst. Om ervoor te zorgen dat jouw featured snippet wordt getoond in de zoekresultaten, moet je een hoge positie veroveren in Google. Met een positie lager dan 5 is de kans klein dat jouw featured snippet wordt getoond.

Google wordt steeds slimmer en wilt zo goed en snel mogelijk vragen van bezoekers beantwoorden. Google bepaald of jouw antwoord past bij de gestelde vraag van een bezoeker. Om bovenaan te komen te staan met je featured snippet moet je vraag een zo specifiek mogelijk antwoord hebben. Daarnaast moet je websitecontent structuur en relevante subtitels hebben.

 

 

SEO tips 2020

 

Structured data

Structered data (ofwel gestructureerde gegevens) is het begrijpelijk maken van content voor zoekmachines door je content te markeren met een stukje code. Door het toevoegen van elementen aan je html-code kunnen zoekmachine spiders beter begrijpen wat er op de pagina van je website staat. Om je content te verrijken, kun je gebruik maken van zogeheten rich snippets. Voorbeelden van rich snippets zijn:

  • breadcrumbs
  • reviews
  • adres
  • persoon
  • video’s

Waarom is structured data goed voor je SEO? Het toevoegen van strucutered data helpt je enorm bij het optimaliseren van je SEO. Bezoekers klikken eerder op rich snipppets dan droge tekst. Dit zorgt voor een hoge doorklikratio, waardoor je hoger gaat ranken in Google.

Mobile indexing

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon voor zoekopdrachten. Het is niet uit te sluiten dat mobiele zoekopdrachten steeds verder zullen groeien. Het percentage van mobiele gebruikers wordt steeds groter. Door een SEO-strategie te voeren met een mobile first design kunnen bezoekers eenvoudiger door je website heen scrollen. Met een mobile first design is het ontwerp van je website afgestemd op de mobiele gebruiker.

Ook voor Google wordt een mobielvriendelijke website steeds belangrijker. Bij mobile first index wordt de mobiele versie van je website door Google beoordeeld op de mobiele gebruiksvriendelijkheid. Wanneer je een mobiele gebruiksvriendelijke website hebt, zal dat positieve gevolgen hebben op je ranking in Google. Om deze reden moet je website in ieder geval mobile responsive zijn.

Een snelle laadtijd is essentieel voor je SEO-strategie. Over het algemeen werken mobiele websites trager dan de desktopversies. Google heeft hiervoor AMP geïntroduceerd. Dit zijn razendsnelle HTML-varianten van webpagina’s, die bedoeld zijn om rijke content sneller te laden op een mobiele website. Omdat AMP-pagina’s voorrang krijgen kun je hoger in Google scoren met je mobiele website.

Het laatste nieuws?

Google zit niet stil. Er zullen steeds nieuwe en geavanceerde manieren komen om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen. Ben jij naast SEO tips uit 2020 graag op de hoogte van de nieuwste updates? Dan helpen wij als digital marketing bureau uit Nijmegen je daar graag bij. Neem gerust contact met ons op.