januari 22, 2021 Thijme van Brakel

Hoe werkt SEO?

Het toepassen van SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie draagt bij aan de vindbaarheid van je website. Maar hoe werkt SEO? Voor velen is SEO nog een vraagteken. Dit heeft te maken met het algoritme van Google, waarbij verschillende factoren de positie van een website bepalen. Google is nog geheimzinnig over hoe hun algoritme exact werkt, maar SEO specialisten kunnen op basis van testen en meten in goede inschatting maken welke factoren precies van belang zijn bij het creeëren van vindbaarheid in de zoekresultaten.

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Dit wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Bij SEO gaat het het om het optimaliseren van je website om zo organisch (niet betaald) hoger in de zoekresultaten te komen van Google. Er is een verschil in organische en betaalde zoekresultaten. Vaak worden de betaalde zoekresultaten bovenaan weergegeven, daarna worden de organische resultaten getoond. Je kunt de betaalde zoekresultaten herkennen aan het het woord ‘advertentie’, zoals in de afbeelding hieronder wordt weergegeven.

 

 

Hoe werkt SEO?

Nu je weet wat SEO is, kunnen we je uitleggen hoe SEO precies werkt en welke aspecten belangrijk zijn voor het optimaliseren van je website. Het optimaliseren van je website bestaat uit verschillende handelingen die de SEO bepalen en dus ook je positie in de zoekresultaten. Natuurlijk zijn er enorm veel verschillende factoren die invloed hebben op je positie, maar het gaat voornamelijk om drie belangrijke pijlers waaronder techniek, content en autoriteit.

 

Techniek

Het is van belang dat de achterkant van website technisch goed in elkaar zit. Het gaat hier om de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Zorg er dus voor dat je website geen technische fouten of niet optimale HTML-codes bevat. Dit is namelijk minstens zo belangrijk als het schrijven van content of het hebben van een hoge autoriteit. Handige tools om je website te testen zijn:

 

Content

Content is een belangrijke factor die meeweegt in de vindbaarheid van je website. Op basis van zoekwoorden, afbeeldingen en video’s geeft Google jouw website een positie. Wanneer je dus gaat optimaliseren voor content is het belang dat je weet voor wie je de content maakt op je website. Je doet vooraf een zoekwoordenonderzoek om te bepalen op welke woorden je gevonden wilt worden in de zoekresultaten.

Wanneer iemand zoekt op ‘Slager Amsterdam’ en je bent een slager in Amsterdam, dan wil je daar natuurlijk zo hoog mogelijk in de resultaten vertoond worden. Hiervoor moet je dus content schrijven om zo als doel gevonden te worden op dat zoekwoord. Belangrijk is dat je gerichte content schrijft die relevant is voor je bezoekers.

 

Autoriteit

Een van de belangrijkste technieken van SEO is autoriteit. Het gaat hier om het verzamelen van links van anderen die naar jouw website verwijzen. Dit worden ook wel backlinks genoemd. Hoe meer relevante links, des te hoger de autoriteit van je website. Wanneer een website met een hoge autoriteit verwijst naar jouw website heeft dit een hogere waarde. Let op dat de backlink ook relevant is. Het generen en onderhouden van dit soort links is heet linkbuilding.

 

Starten met SEO

Nu je bekend met de belangrijke vaktermen kun je jezelf klaarmaken om aan de slag te gaan met SEO. We zullen beginnen met het optimaliseren van content.

 

Zoekwoorden onderzoek

Voordat je aan de slag gaat met het schrijven van content doe je een zoekwoordenonderzoek. Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter waar mensen op zoeken. Hieronder een aantal tips bij het doen van een zoekwoordenonderzoek:

  • Weet wie je klant is. Een van de belangrijkste en eerste stap die je doet bij het doen van een zoekwoordenonderzoek.
  • Verkijk je niet direct op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Deze hebben over het algemeen een hoge concurrentie waardoor het moeilijker is om hierop te ranken.
  • Richt je op long-tail keywords. Een Long-tail keyword, oftewel breed zoekwoord heeft meer woorden en is daarom specifieker. Daarnaast hebben long-tail keywords een minder hoge concurrentie.

 

Vind verbetermogelijkheden op je website

Belangrijk is dat je ervoor zorgt dat je content optimaliseert. Dit doe je voor zowel Google als je bezoekers. Om op te vallen bij het eerste contactpunt tussen jou en je bezoeker, maak je gebruik van een pakkende titel, meta-omschrijving en de juiste url.

  • Wanneer je vertoond wordt in de zoekresultaten van Google ziet men de titel van de pagina. Belangrijk is dat deze pakkend is en past bij de zoekintentie van de bezoeker. Zorg er ook voor dat je het zoekwoord ook in de titel verwerkt.
  • Het grijze tekstdeel noemen we de meta-omschrijving. De meta-omschrijving mag ongeveer 155 tekens lang zijn om jouw potentiele bezoeker te overtuigen.
  • Het gebruik van de juiste url is belangrijk voor de vindbaarheid. Gebruik niet teveel tekens in de url, anders wordt deze niet goed leesbaar en te lang. Pas daarnaast op met het gebruik van redirects.

 

Intern linken

Ook interne links zijn belangrijk voor je SEO. Het draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website en Google kan je website beter indexeren. Zorg er dus voor dat je pagina’s op je website linken en relevant zijn aan elkaar. Stel je schrijft een artikel over een bepaald onderwerp. Hier kunnen verschillende onderwerpen in voor die misschien uitgebreider toelicht in een ander artikel. Door deze artikelen aan elkaar te linken zorg je ervoor dat de artikelen door zowel de bezoeker als Google beter gevonden worden.

 

SEO advies nodig?

Wil je meer weten over SEO? Wij bieden je graag de juiste handvatten voor het optimaliseren van je website. Om het maximale resultaat te behalen adviseren wij SEO uitbesteden. Mocht je vragen hebben. Neem dan gerust contact op mer ons online marketing bureau uit Nijmegen.

Wij maken graag kennis om ondersteuning te bieden aan jouw onderneming. Voor meer informatie kun je ons een berichtje sturen of telefonisch contact opnemen via 024 – 23 40 204.