mei 7, 2020 Thijme van Brakel

Google Analytics instellen: hoe doe je dat?

Voor het inzichtelijk maken en volgen van allerlei activiteiten is Google Analytics een zeer handige tool. Welk kanaal levert jou de meeste bezoekers op? Welke campagne levert nu niet alleen bezoekers, maar ook echt conversies op? Voor je marketing is het enorm handig en je kunt veel verschillende data analyseren. Met de juiste inzet van Google Analytics kun je veel verschil maken in je marketing door in te spelen op alles wat je kun analyseren en meten. Met deze Google Analytics blog kom je te weten wat Google Analytics voor je website kan beteken en hoe je dit kan instellen.

Hoe werkt Google Analytics?

Wij gebruiken onze Google Analytics voor onze SEO in Nijmegen. Maar niet alleen voor SEO is het een interessante tool. We vertellen je graag wat deze tool je nog meer kan bieden. Google Analytics is een gratis software programma om statistieken van je website te verzamelen en inzichtelijk te maken. Je kunt niet alleen inzicht krijgen in de hoeveelheid bezoekers van je website, maar ook het gedrag van bezoekers. Via welk kanaal is iemand op mijn website gekomen? Hoe lang blijven bezoekers op mijn website? Wat doet men op mijn website?
Om alle gegevens te kunnen bijhouden gebruik je een trackingcode. Dit is een JavaScript-code die de activiteiten bezoekers van bijhoudt. Wanneer je de trackingcode van Google Analytics in de broncode van je website toevoegt, kunnen de websitegegevens door Google Analytics worden verwerkt. Aangezien Google Analytics geen gegevens uit het verleden kan ophalen en het even duurt voordat de gegevens zijn verwerkt, zullen de eerste dagen rustig verlopen. Wij gebruiken onze Google Analytics voor onze SEO in Nijmegen.

Doel van Google Analytics

Het instellen van Google Analytics heeft een reden. Het heeft als doel een beeld te geven van verschillende data en het inzichtelijk maken ervan. Zo kun je op basis van data meten waar jouw online kansen liggen en daar een gericht plan voor maken. Google Analytics helpt je bij het behalen van je bedrijfsdoelstellingen. Zorg er daarom ook voor dat je de zaken goed insteld en kijkt welke informatie voor jou relevant is.

Wat kun je meten met Google Analytics?

Google Analytics kan enorm veel waardevolle data achterhalen. Website statistieken worden opgedeeld in verschillende rapporten. Deze rapporten geven informatie over een bepaald onderwerp. Je kunt er zelf ook aangepaste rapporten aanmaken en beheren. Daarin bepaal je zelf hoe de dimensies en statistieken worden weergegeven. Wanneer je inlogt op Google Analytics zie je link in het menu de volgende rapporten:

Realtime

In het realtime rapport kun je actuele activiteiten meten. Je kunt dus realtime bijhouden welke veranderingen plaatsvinden op jouw website. Hoeveel bezoekers zijn er actief op mijn website? Hoe gedraagt de bezoeker zich momenteel? Deze rapporten worden voortdurend bijgewerkt. Het realtime rapport geeft je inzicht in de volgende data:

  • Actieve bezoekers op website
  • Pagina’s die worden bezocht
  • Via welke zoekwoorden een bezoeker op je website is terechtgekomen
  • Beste sociale verkeer
  • De locatie van een bezoeker
  • De verkeersbron (direct, organisch, verwijzing, campagne)

Google Analytics instellen

Doelgroep

Je doelgroep. We willen allemaal weten wie onze klant is. Met het rapport ‘doelgroep’ kun je ontzettend veel waardevolle informatie over je doelgroep analyseren. Zo kun je zien hoeveel bezoekers uit een bepaald land of zelfs stad komen. Naast geografische data kun je zien op welke device je doelgroep je website bezoekt en welke browser men gebruikt. Ook kun je informatie vinden over de sessieduur en het bounceratepercentage.

Google Analytics instellen

Acquisitie

Hoe belanden bezoekers op jouw website? Het acquisitierapport geeft inzicht waar je bezoekers vandaan komen. De data van dit rapport wordt verdeeld onder de zogenoemde kanalen. Zo kun je dieper inzoomen op een acquisitiekanaal om meer nuttige informatie te zien.

Kanalen waarin onderscheid wordt gemaakt:

  • Organic Search
  • Direct
  • Referral
  • Social
  • Paid Search
  • Affiliates
  • (Other)
  • Display

Google Analytics

 

Gedrag

In het gedrag rapport kun je informatie vinden over hoe de bezoeker je website gebruikt. Je kunt data vinden over de welke pagina’s het meest bezocht worden, en bij welke pagina de bezoekers de site verlaten. Wanneer bezoekers snel uitstappen op een pagina kun je onderzoeken wat de achterliggende reden is van dat uistappercentage is. Deze data is enorm nuttig en zo kun je snel aanpassingen doen op de pagina’s van je website om de bezoeker beter van dienst te zijn.

 

Google Analytics instellen

 

Conversies

Je wilt dat je bezoekers gaan converteren op je websie. Wil je eerst meer weten over conversie ? Lees hier wat conversie optimalisatie is. Met het conversierapport kun je zelf conversies instellen. Door je conversies te meten kom je erachter hoeveel acties (conversies) bezoekers uitvoeren op je website. Het gaat hier bijvoorbeeld om een inschrijving of aanvraag van een bezoeker. Zeer nuttige informatie, omdat je wilt weten hoeveel waarde een pagina genereerd. Mocht een pagina weinig conversies opleveren, dan kun je dit aanpassen en je website volledig optimaliseren.

 

Google Analytics instellen

 

Google Analytics instellen

Het installeren van je Google Analytics is vrij eenvoudig. Door het volgen van de volgende simpele stappen kun jij ook gebruik maken van alle nuttige informatie uit dit gratis programma:

Stap 1: Google Account aanmaken

Heb je nog geen Google account? Dan kun je via deze link een gratis account aanmaken. Door het volgen van de procedure op deze site heb je zo een account aangemaakt.

Stap 2: aanmelden bij Google Analytics

Nadat je een account op Google hebt aangemaakt kun je je aanmelden bij Google Analytics. Klik op inloggen bij Google Marketing Platform, daarna krijg je de mogelijkheid om Google Analytics in te stellen.

Stap 3: websitegegvens invullen

Vul vervolgens je websitegegevens in en stel de propertydetails in naar eigen keuze. Vul de tijdzone in van het land in waarmee jij je met website op wilt richten. In het volgende scherm wordt er gevraagd om een overkomst te tekenen door dit aan te vinken.

 

Google Analytics instellen

Stap 4: Code toevoegen aan je website

Om data te verzamelen heeft gebruikt Google Analytics een code die je aan je website moet toevoegen. Zo kunnen gegevens van je website worden opgeslagen in Google Analytics. De code ziet er als volgt uit:

 

Google Analytics

Er zijn verschillende manieren om je code toe te voegen aan je website. Je kunt ervoor kiezen om je code handmatig te koppelen. Maak je gebruik van het CMS systeem van WordPress? Dan werkt het als volgt. Open je dashboard in WordPress en ga naar ‘Weergave’ > ‘Thema editor’. Vervolgens op je in het rechtermenu ‘header.php’. Ga in hetb tekstveld opzoek naar ” en plak de code vóór ”. Wanneer je dit heb gedaan klik je onderaan op de knop ‘Bestand bijwerken’. Nu zullen de websitegegevens door Google worden verwerkt. Dit duurt maximaal 24 uur. Pas daarna kun je de resultaten zien.

Een andere manier om je code toe te voegen aan je WordPress is via een plugin. Dit is een eenvoudige manier en zo verklein je het risico op fouten in de backend. Bij het instellen van Google Analytics kan het namelijk voorkomen dat je een verkeerde aanpassing doet bij het toevoegen van een code en je website niet meer werkt. Dit kun je voorkomen door de plugin ‘Insert Header and Footers‘ te downloaden. Het enige wat je hier hoeft te doen is je tracking code kopieren naar ‘Header’ in de plugin.

 

Google Analytics instellen

 

Meer weten over Google Analytics?

Er is ontzettend veel mogelijk met Google Analytics. Je kunt diep in de analyses duiken om meer nuttige informatie te krijgen over jouw website. Heb je nog vragen? Ons digital marketing bureau uit Nijmegen biedt graag advies bij het analyseren van jouw websitestatistieken. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie.