mei 25, 2020 Thijme van Brakel

Adverteren op Google: hoe doe je dat?

Adverteren op Google is een effectieve manier om op korte termijn zichtbaar te worden. Google is de grootste zoekmachine ter wereld met de meeste gebruikers en daarom het beste kanaal om je doelgroep te bereiken. Door in te zetten op Search Engine Advertising zorg je ervoor dat je tegen betaling beter gevonden wordt in de Google zoekresultaten.

 

Wat is Google Ads?

Om Google advertenties bij te houden en maken heeft Google een programma gemaakt, genaamd Google Adwords. Dit wordt ook wel Google Ads genoemd. Dit programma biedt allerlei mogelijkheden voor het adverteren in Google. Je kunt je campagnes in de gaten houden en bijsturen. Google helpt jou met het kiezen van de juiste zoekwoorden waar jij op gevonden wilt worden. Door het toevoegen van de juiste zoekwoord combinaties kun je succesvolle campagnes uitrollen. Daarnaast geeft Google jou inzicht in het mogelijke resultaat dat je kunt behalen met je campagne.

Voor het instellen van een campagne bepaal je zelf het budget. Je kunt op zoekwoorden bieden met als doel je advertentie te laten tonen op diverse plaatsen op het internet. De kosten van advertenties worden bepaald aan de hand van vier factoren:

  1. Bod: hoeveel ben je bereid te betalen per klik?
  2. Kwaliteit: word de bezoeker geholpen met jouw advertentie? Google geeft een score aan de kwaliteit van de advertentie.
  3. Concurrentie: hoe meer biedingen op het zoekwoord, hoe duurder het zoekwoord.
  4. CTR: kosten worden lager bij een hoger doorklikratio.
  5. Advertentiepositie: wanneer je een toppositie wilt bereiken zal je meer moeten bieden.

Campagnetypes in Google

Er zijn diverse manieren om je advertentie te laten tonen in Google. Zo kun je ervoor kiezen om je advertentie alleen te laten tonen in de zoekmachine van Google. Maar het is ook mogelijk om buiten de zoekfunctie te adverteren. Je kunt je Google advertenties richten op verschillende type campagnes:

  • Display: door je advertentie te verbinden aan het Google display netwerk wordt je advertentie op verschillende websites getoond. Je kunt je advertentie richten op een specifieke doelgroep.
  • Shopping: hiermee kun je je producten promoten. Zo komt jouw product bovenaan te staan wanneer iemand hierop zoekt.
  • Video: adverteren op Youtube. Jouw video’s komen terecht in de zoekresultaten van Google.
  • App: het promoten apps die verbonden zijn met het Google netwerk.
  • Smart: het gebruik van verschillende variabelen in je advertentie.

Adverteren op Google

 

Hoe adverteren op Google Ads?

Nu je weet wat de mogelijkheden zijn met adverteren op Google willen wij je graag uitleggen hoe je aan de slag gaat met Google Ads. We leggen je stap voor stap uit hoe je eenvoudig een Google Ads account aanmaakt en zelf aan de slag kunt gaan met adverteren.

 

Stap 1: Aan de slag

Ga naar Google Ads en klik op “Nu starten”.

 

Stap 2: Google account aanmaken of kiezen

Zorg ervoor dat je een Google account aanmaakt of koppelt aan je Ads account. Wij adviseren een bedrijfsaccount aan te maken of te koppelen aan je Google Ads. Hierdoor houdt je privé en zakelijk gescheiden en is je account makkelijker over te dragen in de toekomst.

Adverteren op Google

 

Stap 3: campagne instellen

Nadat je je account hebt aangemaakt dien je de campagne gegevens in te stellen. Hier wordt gevraagd naar wat je belangrijkste advertentiedoel is. Het is belangrijk om het juiste advertentiedoel te kiezen dat past bij jouw gewenste resultaat. De keuze van het advertentiedoel neemt Google mee in de uiting van de advertentie en het bereiken van de juiste doelgroep.

Google Ads

 

Nu het advertentiedoel is ingesteld zorg je ervoor dat potentiële klanten naar de juiste website worden gestuurd door de juiste bedrijfsnaam en website in te vullen.

Adverteren op Google

 

Vervolgens ga je potentiële klanten targetten. Dit doe je door specifiek gebieden te selecteren en een straal rondom je bedrijf te kiezen. Kijk hierbij goed waar jouw klanten zich bevinden. Bedenk daarom dat het verstandig is om de focus te leggen op specifieke gebieden. Zo kun je gericht targetten en voorkom je onnodige kosten.

Google Ads

 

Stap 4: zoekwoorden in Google Ads

Nu ga je zoekwoorden toevoegen aan je campagne. Koppel de juiste zoekwoorden aan de zoekopdrachten in Google. Hierbij zorg je ervoor dat de zoekwoorden aansluiten op de doelgroep en jouw aanbod. Voeg een aantal zoekwoorden toe waarvan jij denkt dat deze gerelateerd zijn aan de zoekopdracht van je doelgroep en producten of services die jij aanbiedt. Het is altijd mogelijk om later zoekwoorden toe te voegen.

Google Adwords

 

Stap 5: advertentie schrijven

Bij het schrijven van je advertentie stel je koppen en beschrijvingen in. Deze zullen worden getoond in de zoekresultaten wanneer iemand op de vooraf ingestelde zoekwoorden zoekt. De kop is de titel van je advertentie. Zorg ervoor dat je een pakkende kop verzint die de klant overhaalt erop te klikken. Ook de beschrijving is belangrijk. Hiermee geef je de inhoud van de pagina aan. Houd je daarnaast aan het aantal karakters voor zowel de kop als beschrijving.

Adverteren op Google

 

Stap 6: stel een budget in

Nu ga je een maandelijks bedrag instellen. Je kunt er zelf voor kiezen hoeveel jij aan budget wilt uitgeven voor een campagne. Je betaald alleen voor het aantal klikken op jouw advertentie, ook wel CPC of Cost Per Click genoemd. Mocht je later wijzigingen aan willen brengen aan je budget, dan kun je dit altijd aanpassen.

Marketing

 

Stap 7: campagne controleren

Als een van de laatste stappen controleer je de instellingen van je campagne. Hier kun je nog alles nalopen en wijzigingen doen indien nodig. Vervolgens klik je door om de facturering in te stellen.

 

Stap 8: facturering instellen

Als laatste stap bevestig je de betalingsgegevens. Dit doe je door facuteringsland, tijdzone en klantgegevens juist in te vullen. Vervolgens voeg je een creditcard of bankrekening toe. Je betaalt pas voor de advertentie als er kosten worden gemaakt. De kosten worden automatisch afgeschreven wanneer de drempelwaarde voor facturering wordt bereikt of wanneer de laatste automatische betaling 30 dagen geleden heeft plaatsgevonden (afhankelijk van wat als eerste plaatsvindt).

 

Stap 9: optimaliseer je campagne

Nu kun je je Google advertentie gaan beheren. Door middel van geavanceerde instellingen kun je de advertentie verder uitbreiden en optimaliseren. Tegenwoordig is het beheren van een Google Ads campagne niet meer zo eenvoudig.
Er zijn veel verschillende onderdelen die je kunt toevoegen om je advertentie te optimaliseren. Je kunt er altijd voor kiezen om het adverteren in Google Ads uit te besteden en te laten beheren door professionals. Wij als online marketing bureau uit nijmegen helpen je hier graag mee verder. Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op